Figyelemre méltó cikket publikált a globális gazdaságról Martin Wolf a Financial Times szeptember 13-i számában. Azt a kérdést boncolgatja, hogy mi fogja hajtani a világkereskedelmet a jövőben.
A cikk bemutatja, hogy az áruk világkereskedelmének volumene már a 2008-as gazdasági válság előtt elérte csúcspontját. Ennek egyik okaként elmíti, hogy a sok kínai cég már nem külföldi beszállítókat, hanem hazaiaktól vásárol, azaz beszállítói láncaikat rövidítették. Ugyanez a folyamat figyelhető más országokban is de az azért nem mondható ki, hogy e téren alapvető változás történt volna.
Üzleti szolgáltatások piaca szempontjából jóval érdekesebb az hogy a szolgáltatások globális volumene a Covid évet leszámítva töretlenül növekszik.
Ha összevetjük az elmúlt 30 év alatt az áruk és a szolgáltatások volumene hogyan alakult, akkor jól látszik, hogy a szolgáltatások volumene duplázódott az elmúlt évtizedben.
Közelebbről megnézve az “egyéb kereskedelmi szolgáltatásokat” azt látjuk, hogy az IT, telekom, pénzügyi szolgáltatások alkotják több, mint 1/3-át!
Ezek az információk globális kontextusba helyezik a távmunka elterjedésének tényét. E témáról írtam blogomon még februárban. Felhívtam a figyelmet, hogy a munkavégzés ily módon való megváltozása nagy lehetőség, de kockázatokkal is jár.
Kijelenthető, hogy a nemzetközi piac hatalmas lehetőségeket kínál az üzleti és IT szolgáltató szektor számára. A piac nagy és tovább növekszik és jó belépési feltételeket kínál az új szereplőknek. Azok a vállalkozások, akik növekedni akarnak, azoknak mindenképpen érdemes figyelmet szentelnie a most zajló folyamatokra.
És nem csak a külpiaci növekedés miatt! A magyar piac a régió legnyitottabb gazdasága. A külföldi szolgáltatók ugyanúgy beléphetnek és “elvehetik” egy hazai cég piacát, ha az nem versenyképes nemzetközi szinten.
Pestiesen szólva fel kell kötni a gatyát és bele kell állni az igazi piaci alapú megmérettetésekbe. Tény, hogy a felkészülés, nemzetközivé válás komoly befektetés a cégek részéről. De olyan befektetés, amely versenyképességet javít és végső soron a vállakozás piaci pozícióit erősíti.